Vanaf 1 januari 2023 zijn kmo's, scholen, verenigingen verplicht om transparante restafvalzakken te gebruiken bij de ophaling van hun bedrijfsrestafval (Art. 4.3.2 VLAREMA). Daarnaast is de afvalinzamelaar (EcoWerf) verplicht een visuele controle van het bedrijfsrestafval uit te voeren en eventuele sorteerfouten te registeren en te melden.
De verplichting voor het gebruik van transparante bedrijfsafvalzakken geldt enkel op bedrijfsrestafval dat aangeboden wordt in zakken in een container. Bedrijfsrestafval moet dus niet verplicht aangeboden worden in een zak in een container maar mag ook los worden aangeboden in de container. Zo kunnen we als afvalinzamelaar een visuele controle uitvoeren op non-conformiteiten (sorteerfouten).
Wat zijn de non-conformiteiten waarop visueel gecontroleerd zal worden?
Elke afvalstroom die verplicht apart wordt ingezameld, mag niet in het bedrijfsrestafval terechtkomen. Het gaat om 24 afvalstromen:
- klein gevaarlijk afval van vergelijkbare bedrijfsmatige oorsprong;
- glasafval;
- papier- en kartonafval;
- etensresten en levensmiddelen (nog verpakt voedsel);
- gebruikte dierlijke en plantaardige oliën en vetten;
- groenafval;
- textielafval;
- afgedankte elektrische en elektronische apparatuur;
- afvalbanden;
- puin;
- afgewerkte olie;
- gevaarlijke afvalstoffen;
- asbestcementhoudende afvalstoffen;
- afgedankte apparatuur en recipiënten die ozonafbrekende stoffen of gefluoreerde broeikasgassen bevatten;
- afvallandbouwfolies;
- afgedankte batterijen en accu’s;
- houtafval;
- metaalafval;
- pmd-afval;
- matrassen;
- recycleerbare harde kunststoffen;
- geëxpandeerd polystyreen (zuiver piepschuim van verpakkingen met bolletjesstructuur);
- folies (folies die worden gebruikt als secundaire verpakking of tertiaire verpakking).
De 24 afvalstromen en veelgestelde vragen over het selectief inzamelen van bedrijfsafval kan je terugvinden op de website van OVAM.
Welke impact heeft dit op de ophaling door EcoWerf?
We zijn verplicht om vanaf 1 januari 2023 een visuele controle uit te voeren op het bedrijfsrestafval dat we ophalen, maar voorzien een overgangsperiode van 2 maanden. Dit geeft jou de tijd om je in regel te stellen met deze nieuwe regelgeving. Wanneer een non-conformiteit tijdens deze visuele controle wordt vastgesteld, kunnen we vanaf 1 maart 2023 jouw bedrijfsrestafval niet meer meenemen. Ook wanneer we vaststellen dat er niet-transparante restafvalzakken worden gebruikt, kunnen we jouw bedrijfsrestafval niet meer meenemen.
Wanneer je als kmo, school of vereniging gebruik maakt van 1 restafvalcontainer van het formaat 40L, 120L of 240L - vergelijkbaar met maximaal 3 restafvalzakken van 60 liter per tweewekelijkse ophaling of één container van 22,5 kilogram restafval per tweewekelijkse ophaling - dan ben je echter vrijgesteld van deze regelgeving omdat het afval dan vergelijkbaar is in hoeveelheid en samenstelling met dat van particulieren*. Wanneer je gebruik maakt van één of meerdere restafvalcontainers met een volume groter dan 240L dan val je wel onder deze nieuwe regels. De transparante afvalzakken moeten bestaan uit 80% recycled content.
Heb je nog vragen over de nieuwe verplichting bij de ophaling van bedrijfsrestafval door EcoWerf, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst via 0800/97 0 97.
*Op voorwaarde dat er sprake is van afvalophaling via het DifTar-principe.